Fiets- en voetgangersbrug Oirschot

Langzaamverkeersbrug Wilhelminakanaal in Oirschot
De gemeenteraad in Oirschot heeft in april 2015 een definitief startschot gegeven om met de plannen voor een brug voor fietsers en voetgangers aan de slag te gaan. Het nieuwe bestemmingsplan voor de langzaamverkeersbrug Moorland maakt het mogelijk om over het Wilhelminakanaal een langzaamverkeersbrug aan te leggen. Dit zorgt ervoor dat de wijk Moorland en het centrum van Oirschot beter met elkaar verbonden zijn. En, zeker niet onbelangrijk, is de brug  het begin (of einde)  van de Groene Corridor.

Samen aan de slag
De gemeente Oirschot is samen met inwoners aan de slag gegaan om de plannen verder vorm te geven. Zo is de gemeente met de directe omgeving van de toekomstige brug in gesprek over hoe de brug er komt uit te zien. Op 8 november 2016 zijn twee varianten gepresenteerd: een hoge en een lage variant. De reacties tijdens die avond waren aanleiding om de ‘lage brug’ nader uit te werken.

Bouw van de brug
De samenwerkingscombinatie van wUrck, Wagemaker, Wijma Kampen en Nauta Heeg, onder leiding van Ballast Nedam heeft de aanbesteding gewonnen voor het ontwerp, de realisatie en het onderhoud voor de langzaamverkeersbrug over het Wilhelminakanaal in Oirschot. Het team werkte door op het onderliggende ontwerp van West 8. 

Materialen
De hoofdoverspanning van de nieuwe brug bestaat uit een houten vakwerk, rustend op twee robuuste bakstenen landhoofden aan beide oevers van het Wilhelminakanaal. De brug wordt gemaakt van de houtsoort Azobé, passend bij het recreatieve karakter van de Groene Corridor. Een beeldbepalend element van de brug wordt de oxiderood gecoate brugleuning die van oever naar oever lijkt te zweven en halverwege de oversteek tijdelijk wordt ondersteund door de houten vakwerkbrug.

Een nieuw icoon
De vakwerkbrug loopt diagonaal over het kanaal in verband met de unieke zichtlijn op de Sint-Petrusbasiliek. De monumentaliteit van de brug refereert aan het oude, historische karakter van het Oirschotse centrum. Tegelijk presenteert de brug zich als een nieuw, herkenbaar icoon in de regio.

Passend in de omgeving
Veel aandacht is er besteed aan het beperken van eventuele hinder voor de omwonenden aan de noordzijde (de kant van het centrum). Door de transparantie, slankheid en kleurstelling van de verschillende brugcomponenten, maar ook door te kiezen voor een compacte ligging die de afstand tot de woningen groter maak. 

Planning
Volgens de planning starten ze in het najaar van 2019 met bouwen.

Graag weten hoe de brug eruit komt te zien? Bekijk dan hier het filmpje. Naast het filmpje is er ook beeldmateriaal van de brug. Dat is hieronder te zien.

Afbeelding5 LV BrugAfbeelding4 LV BrugAfbeelding2 LV BrugAfbeelding1 LV Brug