Overtreders W

Overtreders W maakt ruimte
Overtreders W is een ruimtelijk ontwerpbureau, in 2006 opgericht door Reinder Bakker en Hester van Dijk. Reinder en Hester zijn beide afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven en werken sinds 2011 vanuit Amsterdam. Tot nu toe ontwierpen ze tentoonstellingen, restaurants en bezoekerscentra en zelfs een wolfabriek, een entreepoort voor de grootste markt van Amsterdam op de Albert Cuyp in Amsterdam, een koffiebar van marktplaats-materialen en een picknickpaviljoen met een lichtgevend opblaasbaar dak. Het duo gelooft in een duurzame wereld waarin afval een materiaalbron is, spullen dichtbij geproduceerd worden en vakmanschap gewaardeerd wordt. Daarom recyclen ze spullen en materialen, maken ze de schoonheid van alledaagse materialen zichtbaar en werken ze samen met gepassioneerde specialisten bij de uitvoering van hun projecten. Meer weten over hun werk? Bekijk dan de website.

Voor het project Kunst aan de Groene Corridor is Overtreders W gevraagd om een concept te bedenken om met kunst de identiteit van de Groene Corridor uit te dragen.

Visie Overtreders W
Om van de Groene Corridor echt een succes te maken, is het naar het idee van Overtreders W noodzakelijk dat de landschappelijke kwaliteit van het deel van de Anthony Fokkerweg tot aan het Westfields-gebied van de route drastisch verbetert. Dit is dan ook het deel waarvoor Reinder en Hester in eerste instantie een plan willen ontwikkelen. Op dit deel van de route leggen ze een ecoduct voor de recreërende mens aan. Zoals normale ecoducten dieren helpen zich van het ene leefgebied naar het andere te verplaatsen door een onneembare barrière als een snelweg oversteekbaar te maken, legt Overtreders W een ecoduct aan dat de recreërende mens helpt de lelijke onneembare barrière van een slecht ontworpen bedrijventerrein over te steken. De ingrepen voor dit deel van de route is een pilotproject voor de hele Groene Corridor. Het pilotproject schetst de contouren van een ruimtelijke identiteit voor de route, elementen die ze ontwerpen komen in minder geconcentreerde dosering terug op plekken langs het hele traject tussen Oirschot en Eindhoven. Zo ontstaat een herkenbaar geheel. Door het proces te ontwerpen worden ook aan de Groene Corridor gelegen bedrijventerreinen en ook burgers meer betrokken, waardoor meer draagvlak en ambassadeurs van het landschap ontstaan.